Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

A(z) SE ÁOK Belgyógyászati és Onkológiai Klinika hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • A tudományos (doktori) képzésről
    [2003.11.03.] - SE ÁOK I. Belklinika web-szerkesztők - Hírkategória: Általános
    Az egyetem alapfeladatai közé tartozik az oktatás és a kutatás. A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény ismét az egyetemek jogává tette a tudományos fokozatra való felkészítést és a doktori (PhD) fokozat odaítélését. A doktori képzés célja, hogy megfelelő formai keretek között a jövő követelményeinek megfelelő tudósnemzedéket neveljen, pontosabban, hogy megtanítsa a fiatalokat a tudomány művelésének fortélyaira. Szerencsés esetben a doktori diploma azt tanúsítja, hogy aki megszerezte, önálló kutatómunkára képes.

    A tudomány világában a PhD, mint tudományos fokozat, értékjelző, azonban ez az érték függ attól, hogy hol, milyen közegben, azaz melyik egyetemen, ott melyik kutatócsoportban szerezte az illető. Mindez természetesen a tudományos kollektíva véleményére alapozódik, és a minőséget ismeri el. Sokszor a karrier szempontjából is elengedhetetlen a PhD, azonban ez nem jelentheti azt, hogy a látszólagos kényszer a színvonal rovására menjen. Sokan éppen ezt, a minőséget, a színvonalat féltették az új rendszertől, azonban az elmúlt évek szerencsére bebizonyították, hogy tévedtek. Köszönhető ez a tehetséges hallgatók mellett elsősorban annak a lelkesedésnek, amellyel az egyetemek többsége az első perctől kezdve szervezte és működtette az iskolákat. Így történt ez nálunk is.

    Nemzetközi hírű és tekintélyű tudósok, kiváló szakemberek irányítják doktoranduszainkat. Ennek ellenére a minőség megőrzése nem könnyű. A rendelkezésre álló rövid időn belül csak akkor lehetséges a feltételek teljesítése, ha nem csak a doktorandusz szorgalmas és tehetséges, hanem a munkájáért felelős témavezető is rendelkezik kellő publikációs aktivitással, valamint anyagilag támogatott tudományos témával. Természetesen előfordulhatnak kudarcok is, mindkét fél részéről. Néha szemrehányást kapunk, hogy túl nehezek a fokozatszerzés feltételei. Való igaz, a Semmelweis Egyetem (korábban a SOTE) Doktori Tanácsa a kezdetektől olyan mércét állított diákjai és tanárai elé, amellyel a nemzetközi szintet, ezen keresztül az itt megszerzett diploma minél szélesebb elismerését és elismertségét szeretné biztosítani.

    Meglehetősen nagy létszámú, ám nem hagyományos értelemben vett Iskola a mienk. Egyetemet frissen végzettek és évek óta állásban levők, egyedülállók és családosok, rendszeresen külföldi tanulmányúton levők és különböző okból halasztók egyaránt tagjai az iskolának, nem beszélve a külföldi hallgatókról. El lehet képzelni a problémák sokrétűségét, ami meglehetősen nagy empátiát, türelmet és munkát ró a Doktori Titkárság munkatársaira, akik igazán legjobb tudásuk szerint állnak a hallgatók rendelkezésére. Funkciójában a Doktori Iskola lényegében a karokhoz hasonló tevékenységet fejt ki. Nappali és levelező (azaz munkamelletti részképzésben részt vevő) hallgatóink vannak. A kétféle képzési forma követelményei egyformák. Lehetőség van egyéni fokozatszerzésre is, ebben az esetben a jelölt már rendelkezik a tudományos fokozatnak azokkal a feltételeivel, amiket különben a képzés során lehet megszerezni.

    A Doktori Iskola sok szempontból megelőzte és realizálta az integrációs gondolatot, hiszen a legnagyobb természetességgel és örömmel üdvözölte és üdvözli, fogadta és fogadja be más egyetemek és kutatóhelyek kitűnőségeit. A cél ugyanis nem egy intézmény, hanem az ország, sőt egy tudományterület tudósgenerációjának minél jobb utánpótlása, és ennek előfeltétele az arra alkalmas kutatógárda minél szélesebb összefogása. Így lettek részesei programjainknak társegyetemek, kutatóintézetek, kórházak munkatársai. A sokszínűséget biztosítja az is, hogy az iskolához nem csak egyetemünk orvosai, hanem más tudományterületek képviselői is csatlakoznak hallgatóként.

    Nem állítom, hogy minden tökéletes, de azt igen, hogy nap mint nap megpróbálunk javítani az iskola működésén, a szervezéstől az információáramlásig, a pályázati lehetőségek kihasználásától, a mobilitás biztosításán keresztül, a finanszírozás feltételeinek optimalizálásáig. Egyre használhatóbbá válik honlapunk, ez lett az információközlés legfontosabb eszköze. A különböző pályázatok révén és átgondoltabb gazdálkodással egyre többet sikerül visszaforgatni az iskola működésébe, egyre jobban tudunk támogatni hallgatókat, kurzusokat. Örvendetes, hogy a hallgatók jelentős része tölt rövidebb-hosszabb időt külföldön, ami a tapasztalatszerzés elengedhetetlen része ­ ha megfelelő felkészültséggel párosul. Így szolgálja az Egyetemi Doktori Iskola és a 8 tudományági Doktori Iskola a tudományos (doktori) képzést.

    Dr. Kopper László
    egyetemi tanár
    az Egyetemi Doktori Tanács elnöke

Vissza

Kérem várjon...
Kongresszusok listája
  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30